De gebroeders Siebelink, Ruud Siebelink en Steef Siebelink, delen een grote passie: motorrijden. Wat begon als een hobby is uitgegroeid tot een serieuze passie, met deelname aan het Nederlands Kampioenschap sprintraces voor motoren.
In 1978 maakten Ruud en Steef voor het eerst kennis met de motorsprint, via de motorclub MC-ASOM uit Zevenaar. Een aantal leden van de motorclub beoefenden namelijk deze sport. Ruud en Steef wilden dit ook weleens proberen. Ze hebben zelf een 250cc KTM sprintmotor gebouwd met Steef als monteur, Wim Bramel als hulp en Ruud als rijder. De sprintmotor was in 1979 de snelste 1 cilinder 2 takt in z’n klasse. De topsnelheid op de baan is ca 185 km/uur. De sprinter is daarnaast volledig betaald uit eigen middelen. Ruud en Steef hadden geen sponsoren en hebben het dus volledig zelf gedaan. Voor deze sprinter is geen nitro en lachgas gebruikt. Dit werd jaren later wel meer toegepast in de deze sport.
Eind jaren ’70 en begin jaren ’80 hebben Ruud en Steef meegedaan aan verschillende wedstrijden en kampioenschappen in de motorsprint. Van 1978 tot en met 1980 heeft Ruud met deze motor gereden.
Ruud is in 1979 Nederlands kampioen geworden. Ruud was licht van gewicht, kon snel schakelen en de sprinter paste goed bij hem. Hiermee onderscheidde Ruud zich van zijn concurrentie. Ruud reed op topsnelheid ca 185 km/uur. De laatste wedstrijd in 1979 was in Wehl. Ruud heeft hier met 12,183 seconden de snelste tijd behaald in zijn klasse en versloeg daarmee ook zijn grote concurrent Ben Snijders.
Er was een goede verstandhouding tussen de coureurs onderling. Ook concullega’s in de eigen klassen hielpen elkaar, bijvoorbeeld met het lassen van uitlaten e.d. Er moest tenslotte gereden kunnen worden en dat gunden ze elkaar.
Als voormalig kampioen had Ruud in 1980 minder geluk. Hij heeft destijds een ongeluk gehad en is in Den Oever met 180 km/uur over de kop gegaan. Gelukkig zonder al te veel persoonlijk letsel maar de motor kwam er minder goed vanaf.
Ruud heeft daarna nog in de 500cc klasse gereden met een eigenbouw 500cc 3-cilinder Barton Suzuki maar is in 1983 gestopt met deelname aan wedstrijden
Steef heeft de KTM weer opgebouwd en in 1981 en 1982 meegedaan aan wedstrijden in de motorsprint. Hij is 3de geworden in Oss en 4de bij de Nederlandse Kampioenschappen. Daarna is er niet meer mee gereden en heeft de sprinter diverse verhuizingen overleefd en belandde uiteindelijk bij Ruud in de garage.
Twee jaar geleden tijdens het Oldtimerevenement in Oud Zevenaar kwam het idee om de motor te schenken aan Tonny Sloot, eigenaar van Motorplus. De schenking had wel een aantal voorwaarden: De sprinter moest weer rijdend worden gemaakt, terug naar de originele staat worden gebracht en daarmee volledig in ere worden hersteld. Een grote droom van Ruud en Steef was namelijk om nog een keer met de sprinter te kunnen rijden.
Motorplus is een klein familiebedrijf, sinds 1 augustus 2010 gevestigd in Silvolde. De slogan “meest veelzijdige garage van de Achterhoek” is gebaseerd op de zeer brede en ruime ervaring van Tonny Sloot. Hij heeft ervaring met tal van machines en voertuigen. Motorplus repareert en onderhoudt eigenlijk alles wat maar rolt, rijdt of vaart. Samen met de beide zoons Jimmy en Davy, die het talent ‘sleutelen’ duidelijk van pa meegekregen hebben, vormen ze een sterk team. Tonny is allround, Jimmy runt met name de afdeling scooters, motoren en quads, Davy voornamelijk auto’s.
Tonny heeft voornamelijk op zondagen gesleuteld aan de sprinter. Op een motorbeurs in Houten zijn Tonny en Steef op zoek gegaan naar specifieke onderdelen zodat de sprinter volledig in originele staat kon worden teruggebracht. Een aantal essentiële onderdelen waren gelukkig nog intact. Tonny heeft de sprinter zowel technisch als uiterlijk perfect in orde gemaakt. Met als kers op de taart de zelfgemaakte neuskegel naar voorbeeld van een foto en de wheeliebar. Tonny noemt dit avontuur vooral mooi en succesvol en blikt er vol trots op terug.
Afgelopen woensdag 21 juli 2021 is een droom werkelijkheid geworden: Na ca 42 jaar is de sprinter van de gebroeders Siebelink weer rijdend gemaakt, volledig in originele staat teruggebracht en daarmee in ere hersteld. Dit was een emotioneel weerzien. Ruud en Steef hebben allebei een aantal proefritten gemaakt op de sprinter. Hiermee gingen ze weer terug in de tijd en het voelde als vanouds. De sprinter schakelde nu zelfs beter dan destijds. Na 42 jaar en 25 kg zwaarder heeft Ruud nog een ander pak geregeld. Zijn originele pak had teveel aanpassingen nodig om nog aan te kunnen. Bovendien is dat zonde toch. Die blijft bewaard, evenals de helm, handschoenen en laarzen uit die tijd. De sprinter is momenteel te bewonderen bij Motorplus in Silvolde.
Oproep:
Ruud en Steef zijn op zoek naar collega motorsprinters van eind jaren ’70 en begin jaren ’80. Het lijkt de gebroeders Siebelink leuk om gezamenlijk iets te ondernemen, bijvoorbeeld een evenement waarbij de sprintmotoren en toebehoren/foto’s worden tentoongesteld en waarbij herinneringen kunnen worden opgehaald. E-mail naar: r.siebelink96@upcmail.nl of naar: s.siebelink3@upcmail.nl
Foto 1: Ruud in aktie tijdens de internationale sprint Uden 1979
Foto 2: Den Oever 1980. Na 12,2 sec en met ca 175 km/uur sloeg het achterwiel vast. Op de achtergrond de Big Spender van Henk Vink.
Foto 3: Na 41 jaar weer herenigd met de KTM sprintmotor.
Foto 4: De KTM sprintmotor anno 2022, startklaar voor shows en demo’s.
Foto 5: De personen achter dit verhaal met van links naar rechts: Steef met de kampioensbeker 1979, Ruud op de motor en rechts Tonnie Sloot. De man achter de restauratie en wederopbouw van de KTM 250cc sprintmotor.
We hebben met de sprinter in de volgende motorbladen gestaan:
Het Motorrijwiel Jaargang 10, sept. / okt. 2002 Nummer 59
Motoplus 2021 nummer 24
Het Motorrijwiel Jaargang 31, feb. / mrt. 2022 Nummer 176